Nuffnang Ads

Gua Blog

Sunday, January 29, 2012


Masjid Ais Bakal Dibina Di Hotel Ais
 
Sweden


Hotel Ais yang sangat popular di Jukkasjärvi di Utara Sweden tidak lama lagi mungkin membina Masjid Ais pada musim sejuk akan datang, jika semua berjalan mengikut perancangan.

Ketua Pegawai Eksekutif Hotel Ais berkenaan memberitahu media cetak tempatan, Norrländska Socialdemokraten (NSD) mereka membukanya kepada semua dan mengamalkan kebebasan beragama di Jukkasjärvi.

Setiap tahun Hotel Ais di Jukkasjärvi, di utara Sweden, membina sebuah gereja di dalam ais tulenyang kemudiannya dihadiahkan kepada Gereja Sweden semasa Boxing Day. Gereja ais telah membuktikan satu cara berhasil untuk mendekati masyarakat dan menarik golongan baru. Menurut NSD, 150 pasangan dari seluruh dunia telah berkahwin di gereja itu setiap tahun. 

Imam Mahmoud Aldebe memberitahu media cetakbeliau kini berharap bahawa suatu Masjid Ais boleh mempunyai kesan yang sama ke atas Islam di negara itu.

"Ia sebenarnya bukan satu idea yang kontroversi. Ia telah diterima dengan baik dengan semua orang yang kita telah bercakap dengan, "kata Aldebe.

Masjid akan ditempatkan di kawasan yang sama sebagaimana gereja tidak dianggap masalah, mengikut Aldebe.

"Ia akan menjadi cara baru untuk mencari dialog antara budaya dan agama yang berbeza. Mungkin seorang imam boleh berada di sana dan memberitahu pelancong dan pelawat lain apa ertinya menjadi Muslim, "Aldebe kepada NSD.

Menurut Bergqvist, projek itu tidak akan bertujuan untuk menarik kumpulan pengunjung baru, tetapi untuk meningkatkan nilai pengalaman untuk para hadirin sasaran yang sedia ada.

"Kami mempunyai pelawat dari seluruh dunia dan banyak yang datang dari tempat-tempat seperti London atau Arab Saudi. Kami fikir ia mungkin satu idea yang menyeronokkan, menyaksikan sepertimana kami sudah mempunyai gereja ais, "katanya kepada media.

Adalah diharapkan pada peringkat awal bahawa projek ini dapat dijalankan pada tahun ini, tetapi mengikut Bergqvist, Masjid Ais akan dapat disiapkan seawal-awalnya pada musim sejuk akan datang. 


Sumber : http://majalahbiarbetul.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

TUMPANG LALU...